Emulator AdBlue

umożliwia pozbycie się problemów związanych
z awariami układu SCR AdBlue w:

  • ciągnikach siodłowych
  • autokarach
  • samochodach ciężarowych


Awarie układu SCR AdBlue

System SCR podłączony jest do systemu diagnostyki pokładowej dzięki czemu kierowca informowany jest o konieczności uzupełnienia środka AdBlue w zbiorniku jak i o przekroczeniu zawartości szkodliwych substancji w spalinach. W samochodzie może nastąpić awaria układu redukcji emisji spalin, wtedy na desce rozdzielczej pojawi się ikonka oraz komunikat o awarii układu dozowania AdBlue.

Jeżeli usterka nie zostanie usunięta w przeciągu 50 godzin, nastąpi redukcja mocy i momentu obrotowego do 60%. Redukcja mocy występuje w samochodach wyprodukowanych najczęściej po 11.2007 roku, jeśli auto miało przeprowadzoną aktualizację oprogramowania może występować w egzemplarzach wyprodukowanych wcześniej.

Niska temperatura - zatkanie wtryskiwacza - jest jedną z najczęstszych przyczyn awarii systemu dozowania AdBlue. Płyn AdBlue zamarza w temperaturze poniżej minus 11,5 *C, co powoduje, że układ przy tych temperaturach nie działa. Choć proces krystalizacji jest procesem odwracalnym, to wywołuje on wiele problemów natury technicznej, przez co nie nadaje się do użycia i dystrybucji. Pozostający roztwór ma mniejsze stężenie, osiadające kryształki zatykają instalacje, a warstwy skrystalizowanego na dnie zbiorników mocznika są trudne do rozpuszczenia.

Dopiero po kilku minutach od uruchomienia silnika grzałka, która jest sterowana przez moduł AdBlue (sterownik pompy AdBlue) powoduje rozgrzanie płynu i osiągnięcie przez płyn formy ciekłej i rozpoczyna się dozowanie mocznika. Krystalizacja płynu, która występuje podczas zamarzania i rozmarzania powoduje zatykanie się wtryskiwacza AdBlue. W wyniku krystalizacji mocznika, zatykają się także przewody od pompy AdBlue. Warto zaznaczyć, że koszt takiej pompy wynosi kilka tysięcy złotych.

Do nieprzydatności układu może też doprowadzić zbyt wysoka temperatura (powyżej 30 stopni), w której mocznik stopniowo ulega reakcji kondensacji przechodząc w biuret oraz uwalniając amoniak, co można zaobserwować wydzielaniem się specyficznego zapachu.

Awarii często również ulega sam katalizator, który powoduje zazwyczaj pojawienie się błędów związanych z czujnikiem NOx (zbyt duża emisja spalin). W nowszych wersjach systemu (Euro5) drugi czujnik temperatury układu wydechowego został zastąpiony czujnikiem tlenków azotu. Czujnik jest dość drogi i dość często ulega awarii.

System jest także bardzo czuły na tłuszcz, już kilka kropli oleju w module dozującym pozbawi go użyteczności, a kierowcy często używają lejka albo bańki wcześniej wykorzystywanego do oleju napędowego co doprowadza do zanieczyszczenia płynu AdBlue. Warto zaznaczyć, że większość producentów samochodów nie uznaje reklamacji, jeśli przyczyną uszkodzenia jest użycie niskiej jakości roztworu, który został zanieczyszczony lub z którym niewłaściwie się obchodzono.

Tankowanie AdBlue - tankując olej napędowy do ciężarówki czy autobusu z katalizatorem SCR kierowca musi pamiętać także o sprawdzeniu poziomu AdBlue w zbiorniku.

Uciążliwa jest także niewielka liczba dostępnych stacji umożliwiających dystrybucje AdBlue. Dla kierowcy okazać się to może dużo większym problemem niż zatankowanie paliwa „europejskiej” jakości. AdBlue jest korozyjny, dlatego też do jego dystrybucji konieczne są specjalne zbiorniki, pompy, węże i pistolety.

Jak widać AdBlue przysparza kierowcom wielu problemów, a co gorsza wydatków. Dlatego w związku z sygnałami od właścicieli firm transportowych, dotyczących coraz częstszych problemów z układem SCR AdBlue w samochodach ciężarowych, nasza firma rozszerzyła zakres swoich usług o wyłączanie obsługi systemu SCR AdBlue. Zatem, jeżeli w Państwa samochodzie zapaliła sie kontrolka informująca o awarii/usterce systemu SCR AdBlue lub chcecie Państwo wyłączyć funkcjonowanie SCR AdBlue, aby obniżyć koszty utrzymania samochodu – zapraszamy do skorzystania z naszej oferty.